السيسي: "لو عايز تطمن على نفسك شوف وزنك وبطنك قد إيه"

السيسي: "لو عايز تطمن على نفسك شوف وزنك وبطنك قد إيه"
2018-12-15
ن.ب

استوقف الرئيس عبدالفتاح السيسي، الدكتورة هالة زايد وزيرة الصحة، أثناء عرضها لملخص ما توصلت له الدولة في مبادرة الرئيس "100 مليون صحة"، خلال حفل افتتاح عدد من المشروعات القومية.

وعن الأرقام التي توصلت لها نتيجة المسح الطبي حتى الآن، قال الرئيس: "إحنا جايبين الدكتورة علشان نحلل ما نحن فيه.. المعيار اللي أنت عاوز تطمن بيه على نفسك مش محتاج نعمل مسح.. شوف وزنك زيادة قد إيه؟.. أي إنسان راجل كان أو ست عاوز يعرف هو فين يشوف بطنه قد إيه.. هيعرف، بكلمكم بجد وكلام لازم نعلمه للناس في المساجد والجامعة، لأننا بنفقد صحتنا".

ويفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم، عددًا من المشروعات التنموية في مقدمتها محطة معالجة الصرف الصحي بالجبل الأصفر، ومشروع "المحروسة 1"، الذي يعد أحد مشروعات تطوير العشوائيات ويقع بمدينة النهضة بحي السلام بمحافظة القاهرة، تمهيدًا لإعلان مصر خالية من العشوائيات.

ويضم "المحروسة 1" مشروع نحو 4900 وحدة سكنية، وعددًا من المحال والمكاتب والوحدات الإدارية في المشروع، لخدمة سكان المناطق العشوائية غير الآمنة، وتبلغ المساحة المخصصة للمشروع نحو 60 فدانًا، منها 37.4 فدان مخصصة للعمارات، و14.2 فدان مخصصة للخدمات، و8.4 فدان مخصصة للطرق وممرات المشاة، بجانب 2.7 فدان للمناطق الخضراء والفراغات العامة.

تعليقات القراء

تعليقات القراء